Besparen op promotieartikelen?

De prijzen stijgen en alles is duur. Het leven is op dit moment aan de dure kant. Zoals iedereen weet zijn de energiekosten hoog, de boodschappen worden steeds duurder en de brandstofprijs daalt helaas ook nog niet. Niet alleen huishoudens, maar ook bedrijven kunnen dit goed merken. Als ondernemer houd je de maandelijkse kosten daarom natuurlijk nauwkeurig in de gaten. Iedereen wil natuurlijk het liefst zoveel mogelijk geld besparen, maar waarop ga je besparen? In dit artikel bespreken we hoe je kan besparen op je marketingbudget, en dan met name op de relatiegeschenken.

Vaste lasten

Voor het aannemen van personeel, het ontvangen van klanten én de opslag van producten is een bedrijfspand onmisbaar. Het hebben of huren van een kantoorpand brengt nogal wat kosten met zich mee. Denk aan de huur- of hypotheekkosten van het pand. Maar ook de verzekeringskosten, energiekosten, afschrijvingen van de bedrijfsauto of machines en de salariskosten voor je werknemers. Maar vergeet ook niet de schoonmaakkosten of de uitgaven voor de inrichting.

Variabele kosten

Naast de vaste kosten heeft elk bedrijf ook te maken met variabele kosten. De variabele kosten zijn afhankelijk van het verkoopvolume. Gaat de verkoop omhoog en dus ook de productieomvang, zullen de variabele kosten stijgen. Dit zijn o.a. arbeidskosten, machinekosten en materiaalkosten. Ook de energiekosten zullen stijgen wanneer er meer geproduceerd wordt.

Marketing

Dan hebben we natuurlijk ook nog de kosten voor marketing. Dit zijn de kosten voor alles dat de verkoop van je diensten of producten stimuleert. Als ondernemer is het belangrijk om goed na te denken over het budget om jouw doelgroep te bereiken. Dit hoeven niet direct de meest hoge kosten te zijn, probeer juist zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van je marketingbudget. Veel bedrijven kiezen om te besparen op hun marketingbudget en zich meer te richten op e-mail marketing. Ook investeren in online marketing is populair en dit zal de komende jaren alleen maar toenemen. Onderzoek van tevoren de mogelijkheden en investeer in hetgeen waar jij de meeste winst uit kan halen.

Promotieartikelen

Het inzetten van promotieartikelen is een doeltreffende manier om met je doelgroep in contact te komen en de band te versterken. Veel bedrijven laten promotieartikelen bedrukken met hun bedrijfsnaam of logo om de naamsbekendheid te vergroten. Het creëert een blijvende herinnering. Zo bestellen horecabedrijven bijvoorbeeld regelmatig schorten met opdruk voor de chef-koks of ze laten koeltassen met logo bedrukken. Op promotieartikelen kan je besparen, maar wij adviseren om ze wel te blijven inzetten. Het is namelijk een relatief goedkope manier van marketing.

Gerelateerde berichten